onsdag 16. februar 2011

Tegneseriekunstneren Lene Ask

Torsdag sist uke var klasse 3SF på utstilling på KinoKino i Sandnes. Utstillingn heter Serieglobus. "Tegneseriens skråblikk på verdens konflikter" står det på heftet vi fikk med oss.
På utstillingen hang det plater ned fra veggen, fulle vegger med bilder, store bokser med tegneserier, tv-er med tegneserier og bilder på veggen var det vi fikk se. Tegneseriekunstnere som Lene Ask, Joe Sacco, Marjane Satrapi, Guy Delisle og Art Spiegelman er bare noen av de som er med på utstillingen.






Tegneserie for meg er en morsom Nemi eller Pondus-stripe/bok.
Jeg har nå sett at det er mulig å ta verdens konflikter og store problem inn i tegneserier og forsatt få dem nokså underholdende.
Teksten på bildet: Jeg gleder meg til påske.
Teksten på bildet: Skulle ønske jeg kunne synge.
Det er igrunnen vel så vakkert på Høle.
Teksten på bildet: Åh... Scarlett!
Åh... Dagfinn!
Lene Ask viser i denne serien hvor mange tanker mennesker har til forskjellige settinger. Ved å legge til morsome tanker får hun fram et klart poeng på samme tid som det underholder.



 Hele gjengen er samlet her og alle har forskjellige tanker på hva som foregår. Noen tenker scene for scene i filmen, andre tenker helhet og kjærlighet, mens andre tenker på popcornene som sitter fast i tennene.
Dette kan vise at vi har mange forskjellige typer mennekser rundt oss. Noen får med seg hva som skjer, andre tenker på helt andre ting og er opptatt av andre saker som interesserer dem.
Teksten på bildet: Ikke dra!
Æsj, popcorn mellom tennene!

Teksten på bildet: Jeg er faktisk ikke så redd for døden lenger.
Teksten på bildet: Mor var alltid så glad i småfuglene.
Lene Ask viser en humoristisk strek, samtidig får den veldig godt fram budskapet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar