torsdag 18. november 2010

Marina Abramovic - Seven easy pieces

Marina Abramovic var en kunstner fra Beograd. Abramovic er en performance-kunstner. Hun har laget blandt annet Balkan Baroque. Hun er også kjent for å ha laget kunstverket Seven easy pieces. 9-15 november 2005 hadde hun hadde 7 instalasjoner der hver av dem hadde en dag, i 7 timer. Dette var ved Guggenheim Museum i  New York City.
Marina Abramovic laget en film om Seven easy pieces. Denne filmen viser hvordan magen påvirker kroppen. Det er hennes kropp på filmen.
Verkene viser kroppens skjørhet, allsidighet, fasthet og ubegrenset utholdenhet.

Charlotte  har laget et innlegg der hun forteller mer om Marina Abraovic.


"Abramovic fanget meg da jeg så hennes video på Munch museet i forbindelse med utstillingen Skrikets ekko Jeg vet ikke helt hvorfor hennes arbeidet fanger meg og kanskje klarer jeg aldri å forstå det. Når jeg forsøker ender jeg opp med ord som kompromissløs, undersøkende og hverdagsliv. Det med hverdagsliv kan synes litt rart å tenke på når du ser på Abramovics arbeider, men hun sitter, hun ligger, hun puster, hun vasker, osv og dette er jo ting vi alle gjør i vår hverdag mens døden, redslene og smerten er våre følgesvenner. Det jeg tror jeg synes er flott med hennes arbeider er at de ikke blir sentimentale selv om hun arbeider med stoff som lett kan bli klisjèer."
Utdrag fra Strekbinding blogg
Jeg tror mange får de samme følelsen som Strekbinding får når vi ser Marinas kunst. Det er noe vi ikke helt forstår, men likevel er det noe vi liker med kunsten hennes. Kunsten er hennes tanker og følelser. Det er noe vi mennesker har respekt for (selfølgelig ikke alle), selv om vi ikke liker og forstår hva kunstneren vil med den spesielle kunsten.


You are obviously retarded. This shit isn't art.
Dette er en youtube-kommentar jeg liker. Marina fikk denne på en av filmene hun la ut på youtube.
Dette viser at vi mennesker ikke forstår at alt er kunst. Noen forstår ikke at noen slikt som performancekunst kan være kunst. Populær kunst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar